Panel Socio-Economique Liewen zu Lëtzebuerg III (PSELL3)
    Socio-Economic Panel of Liewen zu Lëtzebuerg III (PSELL3)
    PSELL 3 (Panel Socio-Economique Liewen zu Lëtzebuerg) is a survey conducted amongst people and households residing in the Grand Duchy with the aim of gaining an understanding of their living conditions. The socioeconomic panel was first constituted in 2003 and is used to build and test social and economic indicators and assess the impact of economic and social policies on the population's living conditions, particularly in terms of income, work, social security, education, health, housing, transport, consumption and savings.
    Demography
    Health
    Housing
    Income
    Economic Activity
    Living Conditions
    Poverty
    Child-Minding


    PPE140
    En raison de son âge ou de son état de santé, M. doit-il être gardé que ce soit par ses parents ou une autre personne ?
    TAG: Child-Minding
    PPE160
    M. est-il gardé régulièrement par d'autres personnes que ses parents (au moins deux fois par semaine) ?
    TAG: Child-Minding
    PPE170
    Quel est le mode de garde le plus fréquemment utilisé pour M. ?
    TAG: Child-Minding
    PPE171
    Autre mode de garde le plus fréquemment utilisé pour M. précisez..
    TAG: Child-Minding
    PPE180
    Quel serait, en dehors de ses parents, le mode de garde idéal ?
    TAG: Child-Minding
    PPE181
    Quel serait, en dehors de ses parents, l'autre mode de garde idéal ?
    TAG: Child-Minding
    PPE190
    Pour quelle raison M. n'est-il pas gardé selon le mode de garde idéal de ses parents ?
    TAG: Child-Minding
    PPE191
    Autre raison pour laquelle M. n'est pas gardé selon le mode de garde idéal de ses parents :
    TAG: Child-Minding
    PPE200
    L'un des parents de M. a-t-il été contraint ou incité à modifier son activité professionnelle à cause du mode de garde (réduction ou changement d'horaires, changement d'emploi, ...) ?
    TAG: Child-Minding
    PPE210
    L'un des parents de M. a-t-il été contraint ou incité à interrompre son activité professionnelle parce qu'il n'a pas trouvé le mode de garde qu'il voulait ?
    TAG: Child-Minding
    PPE220
    Pour quelle raison principale les parents de M. n'ont-ils pas trouvé la mode de garde qu'ils voulaient ?
    TAG: Child-Minding
    PPE221
    Autre raison principale pour laquelle les parents de M. n'ont pas trouvé la mode de garde qu'ils voulaient :
    TAG: Child-Minding
    PPE300
    Dans une semaine habituelle, est-il gardé avant ou après les heures de cours dans un centre d'accueil tel que, crèche, foyer de jour ou garderie ?
    TAG: Child-Minding
    PPE310
    Dans une semaine habituelle, lorsqu'il est gardé avant ou après les heures de cours, combien d'heures par semaine est-il gardé dans ce centre d'accueil ?
    TAG: Child-Minding
    PPE320
    Dans une semaine habituelle, y-a-t-il des jours où il n'a pas cours pendant toute la journée (à l'exception du Dimanche) ?
    TAG: Child-Minding
    PPE330
    Pendant ces jours, est-il habituellement gardé dans un centre d'accueil tel que crèche, foyer de jour ou garderie ?
    TAG: Child-Minding
    PPE340
    Dans une semaine habituelle, combien d'heures par semaine est-il gardé dans ce centre d'accueil, les jours où il n'a pas cour ?
    TAG: Child-Minding
    PPE350
    Dans une semaine habituelle, est-il gardé dans un centre d'accueil tel que crèche, foyer de jour, garderie ?
    TAG: Child-Minding
    PPE360
    Dans une semaine habituelle, combien d'heures par semaine est-il gardé dans ce centre d'accueil ?
    TAG: Child-Minding
    PPE370
    Dans une semaine habituelle, est-il gardé par une personne qui est payé pour ce travail que ce soit au domicile de M. ou à celui de la gardienne ?
    TAG: Child-Minding
    PPE380
    Dans une semaine habituelle, combien d'heures par semaine est-il gardé par cette personne ?
    TAG: Child-Minding
    PPE390
    Dans une semaine habituelle, est-il gardé à titre gratuit ou contre des services, par ses grands-parents, des membres du ménage hormis les parents, d'autres membres de la famille, des amis/voisins ?
    TAG: Child-Minding
    PPE400
    Dans une semaine habituelle, combien d'heures par semaine est-il gardé par cette ou ces personnes ?
    TAG: Child-Minding
    PPE580
    Combien payez-vous en moyenne par mois pour faire garder votre enfant par une personne ?
    TAG: Child-Minding
    PPE810
    Si l'enfant est gardé par au moins un autre mode de garde que ses parents, quelle est la commune du mode de garde ?
    TAG: Child-Minding
    PPE820
    Si l'enfant est gardé par au moins un autre mode de garde que ses parents et qu'il se trouve à l'étranger, quel est le pays du mode de garde ?
    TAG: Child-Minding
    PL089
    Nombre de mois passé à remplir des tâches domestiques ou en tant que garde des enfants ou d'autres personnes à charge
    TAG: Child-Minding
    RL030
    Garde d'enfants dans un centre d'accueil en dehors des heures de cours (avant/après)
    TAG: Child-Minding
    RL040
    Garde d'enfants dans un service de garde de jour
    TAG: Child-Minding
    RL050
    Garde d'enfants par une gardienne professionnelle au domicile de l'enfant on à celui de la gardienne
    TAG: Child-Minding
    RL060
    Garde d'enfants par les grands-parents, des membres du ménage autres que les parents, d'autres membres de la famille, des amis ou des voisins
    TAG: Child-Minding

    LISER database access and use policy

    As part of its studies and research, LISER has collected large amounts of data from various projects the Institute has carried out since its creation. LISER has also conducted a significant number of surveys in the country and in bordering countries mainly concerning individuals and households, from which it has analysed and archived information.

    LISER aims to increase the value of the data collected by making it available to the scientific community.

    It is, therefore, necessary to lay down essential rules for accessing the Institute's different databases. These rules concern the confidentiality statutes that are to be complied with as well as general conditions of use and procedures for accessing the multiple databases.

    This policy specifies the types of databases LISER makes available, as well as how they can be used, either :

    • (a) Externally, by user requests from the scientific community,
    • (b) Internally, by all LISER employees or by visitors to LISER.


    Data access conditions

    By default, all the databases owned or co-owned by LISER are accessible to all LISER employees on simple request (using a confidentiality declaration form). There may be specific cases that differ, namely databases of which LISER is not the sole owner. For the latter case, each database has its own arrangements (generally a specific data agreement form).

    For people external to LISER, access to data varies depending on the legal status and confidentiality level of the database requested. Therefore, depending on the database's confidentiality level, access may be granted only within LISER (physical entity) through an individualised and secure IT account. In all cases, access is requested using a form (see 'How to make a request').

    The aim of our policy is to facilitate access to data for research. The rules laid down are not used to hinder research or any other arbitrary desire to control. Rather, the aim is to put researchers in a position of responsibility with regard to data whose dissemination may be limited due to legal obligations (protection of persons, professional secrecy, etc.) or due to the data producer's interest (privilege of use, right of quotation, etc.).

    How to make a request

    The data access procedures differ depending on the user and data status. In all cases, users must sign an individual commitment.

    Data can be requested :

    • By contacting the LISER Data Centre : dataservice@liser.lu,
    • Or by drawing up (if one is available for the database requested) a LISER Agreement on data access or provision. (downloadable).
      Users provide information on their status and are requested to indicate which research project their request relates to. The published and signed documents must be sent by post to the following address :

      The Luxembourg Institute of Socio-Economic Research (LISER)
      11 Porte des Sciences Campus Belval
      L-4366 Esch-sur-Alzette
      Luxembourg