Assurance dépendance (enquête de satisfaction)
    Pension insurance (satisfaction survey)
    Set up in 1999, the care allowance is the most recent branch of social security. Care is defined as an important, regular need for third party assistance with fulfilling essential needs. The care allowance is intended to cover the expenses incurred by enlisting third party assistance. Beneficiaries of the care allowance are divided into two groups, depending on their place of residence: at home, or in a care facility. The services received by beneficiaries living in care facilities are provided by the facility’s care staff, while care at home is provided by an informal caregiver (a family member or friend), and/or by care workers belonging to a network of carer providers. In its fifth year, the Care Division’s Assessment and Orientation Team wanted to take stock of its work for the first time, through a satisfaction survey of beneficiaries receiving care at home. The survey was carried out in 2006, delivered face-to-face in the beneficiaries’ homes, and completed by 83% of the sample (a representative sample of 1500 beneficiaries). The survey covered the different steps of the process of obtaining care-insurance (procedures, difficulties, and satisfaction, from requesting the application to receiving the “decision letter”). The survey also touched on the services provided, covering, for example, the quality of care, the quality of contact, and treatment by the network. With regard to the survey’s initial results, 84% of beneficiaries report being satisfied or very satisfied with the way the Team handled their case, the way their application was processed, as well as with its services. 84% of beneficiaries report being “satisfied” or “very satisfied”. Concerning these services delivered, satisfaction was slightly lower, but remains very high: 72% of beneficiaries report being “satisfied” or “very satisfied”.
    Satisfaction
    Old Age
    Elderly
    Old Age Benefits
    Grants
    Technical assistance


    Q96
    96. Avez-vous reçu des aides techniques (par exemple : une chaise roulante, une barre d’appui) ?
    TAG: Technical assistance
    Q97A
    97a. Avez-vous reçu l’une des aides techniques suivantes : un fauteuil roulant ?
    TAG: Technical assistance
    Q97B
    97b. Utilisez-vous l'aide technique suivante : un fauteuil roulant ?
    TAG: Technical assistance
    Q98A
    98a. Avez-vous reçu l’une des aides techniques suivantes : un fauteuil roulant électrique .
    TAG: Technical assistance
    Q98B
    98b. Utilisez-vous l'aide technique suivante : un fauteuil roulant électrique ?
    TAG: Technical assistance
    Q99A
    99a. Avez-vous reçu l’une des aides techniques suivantes : une aide motorisée à la propulsion du fauteuil roulant pour la personne aidante (Viamobil) ?
    TAG: Technical assistance
    Q99B
    99b. Utilisez-vous l'aide technique suivante : une aide motorisée à la propulsion du fauteuil roulant pour la personne aidante (Viamobil) ?
    TAG: Technical assistance
    Q100A
    100a. Avez-vous reçu l’une des aides techniques suivantes : un franchisseur d'escaliers (Scalamobile ou chenille) ?
    TAG: Technical assistance
    Q100B
    100b. Utilisez-vous l'aide technique suivante : un franchisseur d'escaliers (Scalamobile ou chenille) ?
    TAG: Technical assistance
    Q101A
    101a. Avez-vous reçu l’une des aides techniques suivantes : une chaise-percée ?
    TAG: Technical assistance
    Q101B
    101b. Utilisez-vous l'aide technique suivante : une chaise-percée ?
    TAG: Technical assistance
    Q102A
    102a. Avez-vous reçu l’une des aides techniques suivantes : un réhausseur –WC ?
    TAG: Technical assistance
    Q102B
    102b. Utilisez-vous l'aide technique suivante : un réhausseur –WC ?
    TAG: Technical assistance
    Q103A
    103a. Avez-vous reçu l’une des aides techniques suivantes : un siège de bain électrique (aqualift) ?
    TAG: Technical assistance
    Q103B
    103b. Utilisez-vous l'aide technique suivante : un siège de bain électrique (aqualift) ?
    TAG: Technical assistance
    Q104A
    104a. Avez-vous reçu l’une des aides techniques suivantes : une chaise de douche ?
    TAG: Technical assistance
    Q104B
    104b. Utilisez-vous l'aide technique suivante : une chaise de douche ?
    TAG: Technical assistance
    Q105A
    105a. Avez-vous reçu l’une des aides techniques suivantes : une pince de préhension ?
    TAG: Technical assistance
    Q105B
    105b. Utilisez-vous l'aide technique suivante : une pince de préhension ?
    TAG: Technical assistance
    Q106A
    106a. Avez-vous reçu l’une des aides techniques suivantes : un coussin anti-escarres ?
    TAG: Technical assistance
    Q106B
    106b. Utilisez-vous l'aide technique suivante : un coussin anti-escarres ?
    TAG: Technical assistance
    Q107A
    107a. Avez-vous reçu l’une des aides techniques suivantes : un lève-personnes ?
    TAG: Technical assistance
    Q107B
    107b. Utilisez-vous l'aide technique suivante : un lève-personnes ?
    TAG: Technical assistance
    Q108A
    108a. Avez-vous reçu l’une des aides techniques suivantes : un scooter ?
    TAG: Technical assistance
    Q108B
    108b. Utilisez-vous l'aide technique suivante : un scooter ?
    TAG: Technical assistance
    Q109A
    109a. Avez-vous reçu l’une des aides techniques suivantes : un élévateur d'escaliers ?
    TAG: Technical assistance
    Q109B
    109b. Utilisez-vous l'aide technique suivante : un élévateur d'escaliers ?
    TAG: Technical assistance
    Q110A
    110a. Avez-vous reçu l’une des aides techniques suivantes : une barre d'appui ?
    TAG: Technical assistance
    Q110B
    110b. Utilisez-vous l'aide technique suivante : une barre d'appui ?
    TAG: Technical assistance
    Q111
    111. Lorsque vous avez reçu votre aide technique, avez-vous reçu des explications pour vous permettre de l’utiliser ?
    TAG: Technical assistance
    Q112
    112. Qui vous a fourni ces explications ?
    TAG: Technical assistance
    Q112PR
    112. Qui vous a fourni ces explications : autre, précisez ?
    TAG: Technical assistance
    Q113
    113. Pour bien utiliser l’aide technique, ces informations étaient-elles :
    TAG: Technical assistance
    Q114
    114. Depuis que vous êtes bénéficiaire de l’Assurance dépendance, avez-vous bénéficié d’une adaptation du logement ?
    TAG: Technical assistance
    Q115A
    115. De quelle(s) adaptation(s) du logement avez-vous bénéficié : Une adaptation de la salle de bain ?
    TAG: Technical assistance
    Q115B
    115. De quelle(s) adaptation(s) du logement avez-vous bénéficié : L’installation d’un ascenseur ?
    TAG: Technical assistance
    Q115C
    115. De quelle(s) adaptation(s) du logement avez-vous bénéficié : L’installation de rampes en béton pour accéder au logement ?
    TAG: Technical assistance
    Q115D
    115. De quelle(s) adaptation(s) du logement avez-vous bénéficié : L’élargissement de portes ?
    TAG: Technical assistance
    Q115E
    115. De quelle(s) adaptation(s) du logement avez-vous bénéficié : Autre ?
    TAG: Technical assistance
    Q115EPR
    115. De quelle(s) adaptation(s) du logement avez-vous bénéficié : Autre, précisez?
    TAG: Technical assistance
    Q116
    116. Etes-vous satisfait des travaux d’adaptation du logement?
    TAG: Technical assistance
    Q117A
    117. Pour quelles raisons n’êtes-vous pas satisfait :La lenteur des travaux ?
    TAG: Technical assistance
    Q117B
    117. Pour quelles raisons n’êtes-vous pas satisfait : La lenteur du traitement du dossier?
    TAG: Technical assistance
    Q117C
    117. Pour quelles raisons n’êtes-vous pas satisfait :Mon logement est modifié (moins esthétique…) ?
    TAG: Technical assistance
    Q117D
    117. Pour quelles raisons n’êtes-vous pas satisfait : L’adaptation réalisée ne correspond pas à mes attentes ?
    TAG: Technical assistance
    Q117E
    117. Pour quelles raisons n’êtes-vous pas satisfait : La participation financière de l’Assurance dépendance était insuffisante ?
    TAG: Technical assistance
    Q117F
    117. Pour quelles raisons n’êtes-vous pas satisfait :Autre ?
    TAG: Technical assistance
    Q117FPR
    117. Pour quelles raisons n’êtes-vous pas satisfait : Autre, précisez?
    TAG: Technical assistance

    LISER database access and use policy

    As part of its studies and research, LISER has collected large amounts of data from various projects the Institute has carried out since its creation. LISER has also conducted a significant number of surveys in the country and in bordering countries mainly concerning individuals and households, from which it has analysed and archived information.

    LISER aims to increase the value of the data collected by making it available to the scientific community.

    It is, therefore, necessary to lay down essential rules for accessing the Institute's different databases. These rules concern the confidentiality statutes that are to be complied with as well as general conditions of use and procedures for accessing the multiple databases.

    This policy specifies the types of databases LISER makes available, as well as how they can be used, either :

    • (a) Externally, by user requests from the scientific community,
    • (b) Internally, by all LISER employees or by visitors to LISER.


    Data access conditions

    By default, all the databases owned or co-owned by LISER are accessible to all LISER employees on simple request (using a confidentiality declaration form). There may be specific cases that differ, namely databases of which LISER is not the sole owner. For the latter case, each database has its own arrangements (generally a specific data agreement form).

    For people external to LISER, access to data varies depending on the legal status and confidentiality level of the database requested. Therefore, depending on the database's confidentiality level, access may be granted only within LISER (physical entity) through an individualised and secure IT account. In all cases, access is requested using a form (see 'How to make a request').

    The aim of our policy is to facilitate access to data for research. The rules laid down are not used to hinder research or any other arbitrary desire to control. Rather, the aim is to put researchers in a position of responsibility with regard to data whose dissemination may be limited due to legal obligations (protection of persons, professional secrecy, etc.) or due to the data producer's interest (privilege of use, right of quotation, etc.).

    How to make a request

    The data access procedures differ depending on the user and data status. In all cases, users must sign an individual commitment.

    Data can be requested :

    • By contacting the LISER Data Centre : dataservice@liser.lu,
    • Or by drawing up (if one is available for the database requested) a LISER Agreement on data access or provision. (downloadable).
      Users provide information on their status and are requested to indicate which research project their request relates to. The published and signed documents must be sent by post to the following address :

      The Luxembourg Institute of Socio-Economic Research (LISER)
      11 Porte des Sciences Campus Belval
      L-4366 Esch-sur-Alzette
      Luxembourg